Boerhaavelaan

mavo tl/gl, vmbo kb/bb | ook met leerwegondersteuning

Nieuwsgierige jury, gespannen leerlingen – de businessplannen 2018

25 juni 2018, F. Jensma

Op vrijdagochtend 22 juni betrad een jury van zes (oud) ondernemers/ zakenmensen/ bestuurders met dikke stapels papier onder de arm de aula van ‘Vmbo  Boerhaavelaan”.  Daar heerste spanning en geroezemoes, werd zenuwachtig gelachen, elkaar aangestoten en onderling blikken uitgewisseld.

Wie zijn die mannen - die zelf hun best deden een zo serieus mogelijke indruk te maken? Voor hen stond een officiële jurytafel klaar, met naambordjes (en een bord koekjes). Voor hen was de vraag: wie zijn die 13-14 jarige kinderen, met hun bijzondere voornamen en dito plannen, waar de jury kort tevoren kennis van kon nemen?

Achter de tafel zaten Thijmen Dobbenburgh, ICT-ondernemer, Bent Verkerk, webshopdeveloper, Kees Leyte, oud-ziekenhuisdirecteur, Raymond Buve, oud-hoogleraar geschiedenis van Zuid-Amerika, Jochem Porte, exportdeskundige bij Landbouw en NRC-journalist Folkert Jensma. Allen bekend met merken, markten, diensten en  klanten. Een aantal van hen met (veel) onderwijservaring, deels lid van de Lions-club Leiden-Noordwijk. Sommigen voor de tweede of derde keer jurylid bij VMBO-Boerhaave.

Op het programma stond het vak Ondernemen & Webshop, onderdeel van het profiel Economie & Ondernemen, waar achttien leerlingen uit groep 3 aangemoedigd door docent Rita Zwart-Nijkamp zeven businessplannen voor bedachten. Daarbij hoorde dit jaar voor het eerst ook een ontwerp voor een webshop, waarvoor jurylid Bent Verkerk eerder deze week al adviezen was komen geven.

Denk aan de kleurkeuze! Vergeet de Algemene Voorwaarden niet! Zorg voor een gevarieerde productpresentatie, met prijsopgave!

De jury kwam die vrijdagochtend voor het eindresultaat – ze kreeg powerpoints voorgeschoteld, een enkel filmpje, resultaten van bescheiden marktonderzoek, geïmproviseerde en soms goed voorbereide presentaties door leerlingen die hun best deden om hun idee zelfbewust uit te leggen. Niet alle plannen bleken op tijd klaar, niet alle plannen waren volledig, niet alle groepjes waren intact gebleven; een enkel businessplan moest het met één overgebleven aspirant-ondernemer doen. Die het er vervolgens toch goed van afbracht.

De jury kreeg ideeën voorgeschoteld voor een koeriersbedrijf met drones, meubelontwerp op basis van recycling, waterafstotende fietszadels, chipbeveiliging voor fietsen, camerabeveiliging voor auto’s, e-bikes op zonne-energie en een boodschappenpick-upstation langs de autoweg. Er was nagedacht over bijbehorende apps, over verkoop via internet, over de mogelijke klantengroep en prijsstelling. Niet ieder plan was even goed uitgewerkt – en er werd vrij makkelijk onroerend goed aangeschaft en personeel aangenomen. Maar dat mocht de ondernemerspret niet drukken.

Het sterke punt was creativiteit, het zwakke de financiën.

Alle teams kregen de boodschap mee bij presentaties vooral te letten op verstaanbaarheid en écht contact maken met zaal en jury – dus ‘ga er voor staan en laat je horen’. En bij het plannen maken meer aandacht te geven aan uitwerking en details. “Denk goed door wat je echt wil en voor wie”. De jury zag mooie initiatieven, die bij meer voorbereiding een mooier cijfer zouden hebben opgeleverd. Uiteindelijk kwam de jury tot één krappe 5.5 en één royale 8.5 (voor BestelSnel) met voor de overigen zessen en zevens.

Het is uiteindelijk niet niks om behalve voor je kritische klasgenoten, ook nog voor zes buitenstaanders je verhaal te vertellen en hun sceptische vragen te beantwoorden. “Hoe had je gedacht dat voor elkaar te krijgen?” “Is dit niet te duur – of te goedkoop?” En tenslotte de kernkwestie: “Waar haal je het startkapitaal vandaan…”



« Naar het nieuwsoverzicht